De meerwaarde van online modules

Home/Smelt Academy/De meerwaarde van online modules
Smelt blog_Smelt Academy

Leestijd: 3 min

We leven in een wereld die zich steeds meer te maken heeft met een digitale aanwezigheid. Zeker nu we massaal thuis aan het werk geslagen zijn en veel meetings ook online plaatsvinden. Een pluspunt van het thuiswerken is dat de reistijd aanzienlijk verminderd is. Zo hebben we aan het eind van de week een paar uurtjes gewonnen. Perfect om een online module aan te klikken en deze tijd te besteden in het uitbreiden of opfrissen van je kennis.

“Nog een meerwaarde van online modules is dat cursisten zelfstandig en in hun eigen tempo door de leerstof kunnen”

Online modules zijn dus altijd en overal bereikbaar, zolang je maar een internetverbinding hebt. Dankzij de internetdekking die we in Nederland hebben zit dat wel goed. Nog een meerwaarde van online modules is dat cursisten zelfstandig en in hun eigen tempo door de leerstof kunnen. Wij hebben onze modules zo ingericht dat het geen informatie dump is, maar dat cursisten geleidelijk door de stof heen gaan. Door het gebruik van tussentijdse vragen voorkomen we dat er door de stof ‘heen geklikt’ wordt zonder het echt te verwerken. Aan het eind van de modules is een eindtoets ingebouwd. Hiermee kunnen we zien of de stof goed opgenomen is, of dat de cursist nog een bepaald hoofdstuk nog of nogmaals moet doornemen. Dankzij onze voortgangsrapportages weet je als manager waar iedereen een module.

“Hier kunnen cursisten die vastlopen vragen stellen die binnen 24 uur beantwoord worden”

Er is niets zo frustrerend als ergens tegenaan lopen en niet verder kunnen. Dan is wegklikken een makkelijke oplossing en wordt de drempel om verder te gaan steeds iets groter. Dit voorkomen wij met onze Smelt Academy help desk. Hier kunnen cursisten die vastlopen vragen stellen die binnen 24 uur beantwoord worden.

 “online modules kennen ook enkele beperkingen”

Een online module leent zich dus perfect voor het uitbreiden of opfrissen van kennis, maar online modules kennen ook enkele beperkingen. Zo zijn ze minder geschikt voor het ontwikkelen van vaardigheden. Ook is er geen docent aanwezig die een verdiepingsslag kan geven van de stof. Vind je dit een grote showstopper, lees dan volgende week onze blog over het blended leertraject. Die tackelt dit perfect.

Volg ons op LinkedIn en mis geen enkel nieuws!