Wat is een candidate experience?

Home/Talent Sourcing/Wat is een candidate experience?
Wat is een candidate experience?

Leestijd: 4 min

Wat is een candidate experience?

De candidate experience omvat eigenlijk de totale ervaring van jouw kandidaten tijdens het sollicitatieproces. Vanaf het moment dat een kandidaat in aanraking komt met jouw organisatie start de zogenoemde ‘experience’. Alle contactmomenten van de kandidaat met jouw organisatie tijdens het sollicitatieproces hebben invloed op de ervaring van de sollicitant. Denk hierbij aan het bezoeken van de bedrijfspagina op LinkedIn, het lezen van de vacature, het invullen van het sollicitatieformulier, het spreken met de recruiter, het voeren van sollicitatiegesprekken en het krijgen van een aanbod. Het doel van recruiters en recruitment managers is om deze ervaring zo positief mogelijk te maken, om potentiële werknemers te binden aan de organisatie, de time to hire te verkorten en de kwaliteit van de hire zo hoog mogelijk te krijgen!

De fases van een sollicitatieproces

In het artikel van Academy for Recruitment (2020) staat beschreven dat een sollicitatieproces bestaat uit 6 verschillende fases. In iedere fase krijgt de potentiële werknemer indrukken en ervaringen, die allemaal bijdragen aan de candidate experience. De fases van Academy for Recruitment zijn als volgt: bewustwording, overweging, interesse, solliciteren, selectie, aannemen.

1. Bewustwording
In deze fase komt de kandidaat een vacature tegen. Dit kan via verschillende kanalen zijn, zoals social media, via eigen netwerk, recruiters of websites als Indeed.nl. Deze vacature is de eerste indruk die de kandidaat heeft van het bedrijf.

2. Overweging
De tweede fase is dat de kandidaat bedenkt of hij de vacature aantrekkelijk genoeg vindt om hier op in te gaan. In deze fase zijn reviews en verhalen van huidige werknemers heel waardevol. Want wat zeggen zij over de organisatie?

3. Interesse
In de interesse fase heeft de kandidaat besloten om informatie te vergaren. Hij of zij bekijkt de website, social media en andere marketing uitingen. Hier speelt vooral de vraag ‘Past de bedrijfscultuur bij mij?’.

4. Solliciteren
Het moment van solliciteren is een cruciaal moment in de reis van een kandidaat. Hier speelt ook de User Experience een rol. Want hoe gemakkelijk is het om te solliciteren. Kun je een formulier invullen op de website? Hoeveel tijd kost dit? Maak dit zo gemakkelijk mogelijk voor de potentiële kandidaten. Vervolgens is het eerste belletje na een sollicitatie ook een belangrijk moment. Het is de eerste keer dat de kandidaat iemand spreekt van de organisatie. Dit kan het proces maken of breken.

5. Selectie
Dit is de fase waarin de gesprekken tussen de kandidaat en de organisatie plaatsvinden. De zwaarte van deze fase moet vooral passen bij de functie. Als het teveel tijd en moeite kost, in verhouding met de functie waar het om gaat, haakt een kandidaat eerder af.

6. Aannemen (en onboarding)
Dit is de laatste fase. In deze fase wordt de beslissing genomen. Past de kandidaat bij de organisatie? Wat vindt de kandidaat van het aanbod, de arbeidsvoorwaarden en de communicatie met organisatie? Het proces eindigt bij het accepteren of weigeren van het aanbod. Wanneer het aanbod geaccepteerd wordt, volgt de onboarding.

De candidate experience moet één van de belangrijkste onderdelen van je recruitment proces zijn!

Benieuwd naar hoe een goede candidate experience belangrijk is voor sollicitanten? Lees onze blog over het belang van een goede candidate experience!

Volg ons op LinkedIn en mis geen enkel nieuws!